Dnešní příspěvek bude – a mrzí mě to – trochu ubrečený.
Během naší cesty jsme navštívili nejen řadu palíren (těm se budeme věnovat někdy příště), ale i několik legendárních whisky podniků, mnoho klasických hospod a jeden bar spíš nižší kategorie :-).
Všechna ta místa měla pár společných znaků, které šly napříč spektrem – bez ohledu na cílovku nebo „jakost“ podniku. Ve všech bylo na personálu vidět, že mají skutečně rádi to, co prodávají. Ať šlo o whisky (většinou), pivo, nebo haggis.
A protože své produkty milují, vědí o nich spoustu věcí. Jednoduché jak facka.
Kolik hospod u nás ale znáte, o kterých byste mohli říct: „Tady mají rádi to, co prodávají“?
Neříkám, že takové podniky nejsou – za mě je jich prostě málo. Mně napadnou jen některé pivní speciálky a pár top barů. A co se týče destilátů? Tam už jde opravdu jen o hrstku podniků v celé republice. Většina hospod si vystačí s tím, co jim řekne obchodní zástupce, který ve většině případů jednoduše recituje brožurku. Majitelé, provozní – a tím pádem ani personál – si často nebudují žádný vztah k produktům. Nemají hlubší chuťový přehled. Někdy mi přijde, že zbožíznalství je snad sprosté slovo.
Dlouho jsem si myslel, že to je naše role – nás, tj. Lihovárku. Dodat personálu informace. Částečně to určitě platí. Naší rolí je předat informace, kontext, smysl, pozadí. Jenže bez lásky k produktu to nebude nikdy fungovat pořádně. Tu lásku musí vzbudit sám provozní nebo majitel – v sobě i ve svém týmu.
Jakmile se to podaří, dějí se zázraky. Personál si produkt zamiluje, nasaje o něm informace, své nadšení a znalosti předá zákazníkovi. A věřte, že ten to ocení.
Po návštěvě Skotska si dokonce myslím, že fakt není nutné, aby personál miloval hosty :-). Skotská pohostinnost má svoje limity. Často zabalené v suchém humoru – který já osobně zbožňuju, ale ne každý ho musí dávat. O číšníkovi z našeho prvního hotelu si většina řekla, že je to old miserable bastard - já ho viděl, jako freshly 60 years old sarcastic fun guy.
Jak vzbudit lásku k produktům?
Je to jednoduché. Cest je docela dost. Otevřete je s kolegy, popijte, pozvěte nás, ať při tom pití předáme informace. Nebo lépe – vyvezte tým do palíren, pivovarů, vinařství nebo cidráren. Seznamte se s lidmi, kteří tvoří to, co naléváte. A věřte – láska k produktu na sebe nenechá dlouho čekat.
V příštím díle se podíváme na rozdíl v kulturách pití – a potom se ve čtvrtém díle konečně vrhneme na skotské palírny, které jsme stihli navštívit.
Seznam dílů:
- Skotsko 1.díl: Tři čuníci (paliči) na cestách.
- Skotsko 2.díl: Láska k produktu = spojený zákazník.
- Skotsko 3.díl: Kultura pití u nás a ve Skotsku
- Skotsko 4.díl: Palírny: Dědictví, dlouhodobí přesah, vkus a autenticita.
- Skotsko 5.díl: Velikáni whisky průmyslu - pokora a rovnost.
- Skotsko 6.díl: Sudařina - nejřemeslnější část výroby whisky.
- Skotsko 7.díl: Spirit safe a důvěra celních orgánů v palírny | Kontrast v systému ČR.
- Skotsko 8.díl: Dlouhé staření destilátů.
- Skotsko 9.díl: Dopady výletu na produkci destilátů v ČR.