Skotsko 3.díl: Kultura pití u nás a ve Skotsku

Dnešní díl povídání o Skotsku – přesněji o našem skotském výletu – bude o rozdílech mezi Skotskem a Českou republikou.

Edinburg

Rozdíl v kultuře pití: Česko vs. Skotsko

Česká republika

Česká republika je bez debat pivní velmoc. Tomu je přizpůsobené úplně všechno – od kultury konzumace až po ekonomiku.

  • Kultura konzumace je založená na objemu. Dám si sedm piv a jednu zelenou. Jdu na jedno (mrk mrk). A tisíce dalších ve společnosti zakořeněných hlášek a zvyků. Dokonce se snažíme naše popíjení zanést do světového kulturního dědictví :-). Což je krásně haškovsky úsměvné – byl to přece právě Jaroslav Hašek, kdo v češtině zpopularizoval hlášku „jdu s pískem“. Málokdo ví, jak vznikla. Ale téměř každý ji aspoň jednou použil.
  • Ekonomika si z piva udělala klíčové lákadlo, na kterém jsou firmy v distribučním řetězci ochotné pracovat s řádově nižší marží než u jakéhokoli jiného konzumního zboží.
    • Supermarket, který jindy pod 30% marži na jednotku nejde, nemá problém dát pivo do akce s kladnou nulou.
    • Hospoda, která má na ostatních položkách marže ve stovkách procent, se u piva spokojí s cca 25 %. • Hospoda, která má na ostatních položkách marže ve stovkách procent, se u piva spokojí s cca 25 %.

Výsadní postavení piva v nákupním košíku z něj dělá ekonomického giganta. Nebo je to naopak? Gigantská pozice vede k výsadnímu postavení? Slepice nebo vejce? To je fuk. Platí obojí. A jde to prostý fakt.

Zajímavé je srovnání podílu odvětví na HDP ČR:

  • Škoda Auto → ~5 % HDP ČR (celý automotive~10%)
  • Pivní průmysl ČR → ~4,7 % HDP
  • Skotská whisky (přenesená na český HDP) → ~2,9 % HDP

Jak vidno, obě odvětví – české pivovarnictví i skotská whisky – jsou opravdu obrovská. Přesto je české pivo o 60 % větší než skotská whisky 🤯.

Je tu ale jeden zásadní rozdíl: zatímco české pivo se většinově zkonzumuje doma, skotská whisky je exportní tekuté zlato.

V tom se krásně ukazuje výhoda stálosti lihovin. Pivo je produkt okamžité spotřeby. Dvacetiletá whisky může klidně dalších dvacet let ležet ve sklepě – a ještě tím získá na hodnotě. To známe i z domácí scény, třeba u klasicky zakopané slivovice.

Skotsko

Tomu, že je ve Skotsku whisky ekonomicky významnější než pivo, odpovídá i gastronomie. Do skotské hospody vás netáhne pivo, ale whisky. (BrewDog a Guinness jistě prominou 😏).

Proto vás ve skotské hospodě čeká panák s výrazně nižší přirážkou než v té české. U nás (v závislosti na podniku) se marže na panáku pohybuje mezi 300–500 %. Někdy i víc. Méně? Velká výjimka. Překvapilo vás to číslo? Opět...jde o prostý fakt.

Ve Skotsku si host může dát panáka whisky, na kterém má provozovatel často jen 100 % marži nebo méně. A protože (zvlášť dobrá) whisky není zrovna levná záležitost, nejsou panáky vyloženě levné. Ale přirážka je na nich stále znatelně nižší než u nás.

Opakovaně mě překvapilo, že nákup lahve pro mě byl drahý špás, ale panáka z té samé lahve jsem si mohl bez problémů dovolit. V Česku je to naopak – deset panáků (20 ml) hospodě tu lahev zaplatí. Ve Skotsku je k tomu třeba deset velkých panáků (40 ml).

A co pivo?

Tam se karta obrací. Marže na pivu je vyšší. Zjednodušeně: panák whisky stojí stejně nebo méně než pivo. Zkuste si to představit v Česku – dát pivo za 100 Kč? Hospody se vylidní a ulice naplní nepokoji 😅.

U nás se prostě chodí do hospody na pivo. To nezmění ani méně popíjející generace Z. Hospodský však vydělává (mimo jiné) hlavně na panácích.

Je s podivem, že tomu málokterý provozovatel věnuje pozornost. Jak často vám někdo po třetím pivu nabídne panáka? Přitom nominální marží je 1 panák (20 ml) > 3 piva (0,5 l ležák). (U speciálů je to samozřejmě jiné.)

V příštím díle se už konečně dostaneme do palíren.

Forsyths

Seznam dílů: